Προχωράω σήμερα στη συγκεκριμένη δημοσίευση έχοντας «κλέψει» υλικό από το βιβλίο του Νικολάου Δασκαλάκη "ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΚΟΥΜΠΕΛΙΔΙΚΗ".
Η amorameho αναφέρει στη δημοσίευσή της για την ανθρωπόμορφη Αγία Τριάδα που απεικονίζεται μέσα στο ναό, ως τη μοναδική αγιογραφία στην Ελλάδα που δείχνει το πρόσωπο του Θεού. Δεν γνωρίζω αν ισχύει κάτι τέτοιο, σίγουρα όμως πρόκειται για κάτι εξαιρετικά σπάνιο*.
Φωτογραφία της αγιογραφίας υπάρχει δημοσιευμένη στο βιβλίο του Νικολάου Δασκαλάκη (είναι η φωτό που επισυνάπτω παρακάτω), όπως και στο site του Δήμου Καστοριάς.
Η συγκεκριμένη αγιογραφία δεν βρίσκεται στον τρούλο αλλά στον εσωνάρθηκα του ναού. Ο τρούλος καταστράφηκε το 1940 από τις έξυπνες βόμβες εκείνης της εποχής (ήταν μία ευγενική χορηγία των Ιταλών) και αναστηλώθηκε λίγα χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Γι’ αυτό και από ότι γνωρίζω σήμερα δεν υπάρχουν τοιχογραφίες στον τρούλο. Παλαιότερα ο ναός ήταν επικαλυμμένος με χώμα μέχρι κάποιο ύψος του, όμως κατά τη διάρκεια των αναστηλώσεων, απομακρύνθηκαν οι αποθέσεις και ο ναός αποκαλύφθηκε μέχρι το αρχικό του επίπεδο.
Σήμερα υπάρχουν σκαλοπάτια που δίνουν μία άνεση στο μεγαλύτερο μέρος του ναού, όμως ο χώρος περιμετρικά χρησιμοποιείται για τη στάθμευση των αυτοκινήτων και οι δραστηριότητες των ανθρώπων γενικότερα, έρχονται σε άμεση επαφή με το κτίσμα, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Ίσως κάποιος πέτρινος περίβολος που θα γινόταν σε μεγαλύτερη απόσταση από τα σκαλοπάτια, προσέφερε στο μνημείο μεγαλύτερη ασφάλεια.
Ο ναός είναι αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου και οικοδομήθηκε μάλλον τον ενδέκατο αιώνα, με πιθανότερη χρονολογία κατασκευής το 1020. Πολύ κοντά υπήρχε ένας πύργος από τα τείχη της ακρόπολης (σώζονται κάποια μέρη του) και η Κουμπελίδικη πιθανόν να ήτανε το εκκλησάκι της φρουράς του πύργου.
Για να επισκεφθούμε την εκκλησία θα πρέπει να απευθυνθούμε στην Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων ή στο Βυζαντινό Μουσείο αλλά για τη φωτογράφηση εντός του ναού απαιτείται ειδική άδεια, αν θυμάμαι καλά, από το Υπουργείο Πολιτισμού.
*
Η Αγία Τριάδα της Κουμπελίδικης εντάσσεται στις πρώιμες γνωστές ανθρωπομορφικές εικονίσεις και τούτο, γιατί η με προσωποποίηση παράσταση της Αγίας Τριάδος αποφευγόταν κατά τους βυζαντινούς χρόνους, ως αντικείμενη προς την Αγία Γραφή που λέγει ότι «τον Θεό ουδείς τεθέαται πόπωτε».
Νικ. Δασκαλάκης, ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΚΟΥΜΠΕΛΙΔΙΚΗ – Οδηγός του επισκέπτη, σελ.21